The Gotthard in newspapers and periodicals

J.-P. Thévoz, Gothard : Du chemin muletier au tunel routier, in : Le confédéré 109e année, no. 155 du 9 juillet 1969, pp. 9–10, ici : p. 9, © Le confédéré

The pass road since the Devil’s Bridge

The oldest surviving account of a trip over the Gotthard and the Devil’s Bridge dates back to the year 1234. Over the centuries, the Gotthard Pass route evolved from a humble mountain trail into a busy road. It was the site of the first road tunnel in the Alps in 1707.

Groupe d’ouvriers devant le tunnel ferroviaire du Gothard en 1880 environ, photographe inconnu, La conquête des alpes par le chemin de fer, in : Le Nouvelliste 52e année, no.47 du 26 / 27 février 1955, p. 6

The 1882 rail tunnel

The rail tunnel through the Gotthard was constructed from 1880 to 1882 at the instigation of Alfred Escher. The controversial project was funded jointly by Italy, Germany and Switzerland.

Le tunnel routier du Gothard était inauguré le 5 septembre 1980, Photograph inconnu, « Gothard : Une fête pour la Suisse et pour le génie humaine », in : Le Nouvelliste et Feuille d’avis du Valais 13e année, no. 207 du 6/7 septembre 1980, p. 1 © Le Nouvelliste

The 1980 road tunnel

The Gotthard road tunnel is opened on 5 September 1980 with a public festival. The tunnel is not without controversy: while it earns praise as an engineering achievement, some fear an increase in road traffic.

Galerie à Loderio, photographe inconnu, Prima galleria terminata a Loderio, in: La galleria di base del San Gottardo. Ticino 1 (2001), no. 1, pp. 6–7, qui: p. 7, © AlpTransit Gotthard AG

The 2016 Gotthard Base Tunnel

The Gotthard Base Tunnel opens on 1 June 2016. Built by AlpTransit Gotthard Ltd (ATG), it is the longest rail tunnel in the world. The information brochures published by ATG can be found online.

« Chaque année, 5,3 millions de voitures et 930 000 camions traversent le tunnel du Gothard », photographe inconnu, Patrick Chuard, « Guerre des chiffres autour du second tunnel routier », in : 24 heures du 31 décembre 2013, p. 4, cote BN: Zf 1485/2013, © 24 heures

The second road tube

In a referendum on 28 February 2016, the majority of voters back the construction of a second motorway tunnel through the Gotthard. There were calls for a second bore in the past, especially in the canton of Ticino.

« Canon de 8,4 cm sur affût à pivot central (dit «à crinoline») dans le voisinage immédiat du fort Bäzberg. En arrière, le village de Hospenthal et la route du Saint-Gotthard », photographe inconnu, Walter Lüem, « Les origines de la fortification du Saint-Gothard : "Qui tient le Saint-Gothard, tient la Suisse" », in : Revue Militaire Suisse 137 (1992), fasc. 5, pp. 35-41, © Revue militaire suisse © Revue militaire suisse, photo : p. 38

The Gotthard myth: Fortress Switzerland

In a referendum on 28 February 2016, the majority of voters back the construction of a second motorway tunnel through the Gotthard. There were calls for a second bore in the past, especially in the canton of Ticino.

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